Ve třídě 1.B to tento týden pěkně „řachlo“! Když se mezi lavicemi začala šířit slova jako řepa, řetěz, řev, řeka nebo třeba řidič, bylo jasné, že se schyluje k něčemu velkému. A taky že jo – došlo totiž na slavné písmeno Ř, které i dospělým občas pěkně „zaskřípe mezi zuby“. Děti ale nic nevyděsilo, naopak – s obvyklým elánem a obří dávkou zvědavosti se pustily do objevování jeho tajemství.
Jakmile paní učitelka donesla do třídy kouzelnou truhlu plnou záhadných drahokamů, ozvalo se nadšené „Řach!“ a všem bylo jasné, že tohle bude další z těch dní, kdy se učení mění v dobrodružství. Každý drahokam ukrýval obrázek nějakého předmětu či zvířete, jehož název začínal právě na Ř. A že jich bylo! Děti postupně objevovaly obrázky řeky, řepy, řetězu, řemeslníka nebo řidiče. U každého nového „ř“ se ozval smích, výkřiky radosti a občas i překvapení, kolik slov s tímhle písmenkem vlastně známe.
Učitelka dětem ukázala, jak se písmeno správně vyslovuje (což je výkon hodný jazykolamového kouzelníka) a jak ho správně zapsat – to už ale děti zvládly s přehledem. Říkanky, obrázky, psaní i povídání – zkrátka písmeno Ř si ten den získalo srdce celé třídy.
Z pedagogického hlediska jde o krásný příklad prožitkového učení – děti aktivně objevují, spolupracují, učí se všemi smysly a písmena si nespojují jen s cvičením v sešitě, ale hlavně s pozitivní zkušeností. A právě ta se počítá. A kdo ví – třeba právě díky těmto zábavným aktivitám z 1.B vyroste budoucí ředitel, řezbář, nebo rovnou rytíř českého jazyka!